Τετάρτη, 5 Σεπτεμβρίου 2007

ΓΥΜΝΗ ΖΩΗ ΣΤΑ ΚΡΕΜΑΤΟΡΙΑ

Από το χώρο της καύσης των νεκρών περάσαμε στις συζητήσεις των επιζώντων, που ουδέποτε αντιλήφθησαν ότι ζουν σαν τέτοιοι, παρά σαν higlanders, ουδέποτε θνήσκοντες. Αποζημιώσεις; Βεβαίως. Αποζημίωση; Ναι, αν ορίσουμε την ζημιά. Και το δέντρο, το σπίτι, η οικοσκευή; Βεβαία ζημιά. Για αυτό και αποζημιώνεται από το κράτος. Και η ανθρώπινη ζωή; Σιωπή. Άρα η ανθρώπινη ζωή είναι φονεύσιμη χωρίς επιπτώσεις, επομένως δεν πρόκειται για ζημιά αλλά τότε γιατί πρόκειται; Γράφει ο Φουκώ. «Εδώ και χιλιετίες ο άνθρωπος παρέμεινε αυτό που ήταν για τον Αριστοτέλη: ένα «ζώον» και πέραν τούτου ένα «ζώον» ικανό να έχει και πολιτική υπόσταση. Ο νεωτερικός άνθρωπος είναι ένα ζώον στην πολιτική του οποίου η ζωή του, ως εμβίου όντος καθίσταται αντικείμενο διερώτησης»
Επαναλαμβάνω λοιπόν για να αποζημιώνεται η οικοσκευή και δεν «αποζημιώνεται» ο άνθρωπος σημαίνει ότι η οικοσκευή έχει σημασία μεγαλύτερη από τον άνθρωπο.
Πέραν τούτου δεν μάθαμε. Δεν μάθαμε το όνομα της γυναίκας που δολοφονήθηκε δια πυρός με τα τέσσερα παιδιά της. Δεν μάθαμε που γεννήθηκε, πως μαθήτευσε, αν σπούδασε, τον πρώτο έρωτα της, την γνωριμία με τον άντρα της πως γεννήθηκαν τα παιδιά της. Δεν μάθαμε επίσης, πως αισθάνονταν την ώρα που σηκώνονταν το βράδυ να τα αλλάξει, να τα δώσει γάλα, να τα παρηγορήσει από τους εφιάλτες της. Δεν μάθαμε τα όνειρα που έκανε για αυτά. Δεν μάθαμε και τίποτα για τα παιδιά. Γιατί τα παιδιά δεν έχουν παρελθόν. Έχουν μόνο ένα άγραφο μέλλον. Βλέπω ένα παιδί και σκέφτομαι, ότι αυτό αύριο μπορεί να είναι αυτός που θα αλλάξει την πορεία του κόσμου. Όμως δεν μάθαμε τίποτα για αυτά. Χωρέσανε μέσα σε αριθμούς. «63 νεκροί από την πυρκαγιά. 2500 από τροχαία δυστυχήματα». Και δεν μιλάμε για αριθμό οσπρίων αλλά για μοναδικές οντότητες, που όμοιες τους δεν θα ξαναβρούμε στο σύμπαν, μιλάμε για ανθρώπινα παιδεία, δηλαδή τόσο, ισχυρά πλασμένα «κατ’ εικόνα και ομοίωση» του δημιουργού. Ερώτησις καίρια; Και πως αποζημιώνονται ; Μόνο ένας τρόπος υπάρχει και είναι αυτός της συγγνώμης. Μια συγνώμη που δεν ακούσαμε κι ενώ περιμέναμε ακούσαμε για τις παροχές 3.000 ευρώ. Τόσο κοστίζει η αποζημείωση του πατέρα που έχασε την γυναίκα και τα παιδιά του ή σε αυτή την περίπτωση επαυξάνεται και μπορεί να πάρει το σύνολο επί τέσσερα της επιδότησης;
Γράφει ο Agaben στο Homo sacer « Η σφαίρα της κυριαρχίας είναι εκείνη εντός της οποίας κάποιος μπορεί να φονεύσει χωρίς να διαπράξει ανθρωποκτονία και χωρίς να τελεσθεί θυσία έτσι η ζωή μεταβλήθηκε σε φονεύσιμη ύλη και άθυτη» Η μοναδικότητα, η ιερότητα, η πολιτική διάσταση του ανθρώπου αυτομάτως εξαφανίζονται και δυστυχώς για όλους μας έχουμε όλοι τα χαρακτηριστικά του homo sacer είμαστε είμαστε δηλαδή και εμείς, η γυναίκα μας, τα παιδιά, μας και οι φίλοι μας «φονεύσιμοι και άθυτοι». «Οι επόμενοι παρακαλώ, ας περάσουν στο κρεματόριο»

Δεν υπάρχουν σχόλια: